Klets-omes en theeleuten - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Deliana en Marjolein - WaarBenJij.nu Klets-omes en theeleuten - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Deliana en Marjolein - WaarBenJij.nu

Klets-omes en theeleuten

Door: Marjolein & Deliana

Blijf op de hoogte en volg Deliana en Marjolein

04 November 2014 | Nepal, Kathmandu

Haaa allemaal!!

Onze reis naar het zuiden van Nepal was echt een belevenis. Donderdagmorgen vertrokken we om 9 uur met een busje onder het genot van vrolijke Nepalese muziek en 11 Nepalese klets-omes. Het gezelschap bestond namelijk uit maar liefst 11 Nepalese mannen + chauffeur die vrolijk meeklapten op de muziek. Wat moeten wij met 11 mannen op stap, dachten we? Maar zoals het vaak gaat in de Nepalese cultuur moet men eerst wat aan je wennen en na enige uren werden wij volledig opgenomen en betrokken!! De stemming zat er vroeg in. We verbaasden ons over het geklets, gekwebbel en geschater. Onderweg hebben we veel gezien van Nepal. Van bergen ging het over naar heuvels en daarna leken we terug in Nederland. De leefomstandigheden leken eveneens te veranderen. We kwamen steeds meer plaggenhutjes en houten huisjes tegen. Het klimaat veranderde echter ook. Hadden we het de vorige keer over kou in Anandaban, nu was het hitte in het zuiden. Maar liefst 30 graden.
Aan het einde van de reis kwamen we bij ons hotel. Ons werd de keuze gelaten of we in een luxe hotel wilden overnachten of bij de rest, wat ze ons adviseren. Dat leek ons ook het beste.
De volgende dag zouden we op Nepalese tijd ontwaken (5 uur) om een morgenwandeling te maken. Om half 6 stonden zes mannen voor onze kamerdeur te popelen om te vertrekken. Leuk om te zien waar we zaten, hoewel we er niet heel veel van genoten hebben, want Deliana voelde zich niet lekker. Hoewel wij kozen voor een licht ontbijt, slaat een echte Nepalese een groot bord Daal Bhaat in de morgen niet af. Daarna ging het op naar de kliniek. In de kliniek kwamen vele leprapatiënten voor zorg. Eerst komen zij bij de dokter. De dokter verwijst hen daarna naar de fysiotherapeut, de verpleegkundige, de laborant en/of de apotheker.
Helaas, halverwege hield Deliana het niet meer uit en ging zich toch ziek melden. Direct werd haar gevraagd materiaal in te leveren voor laboratorisch onderzoek, wat we wel wat overdreven vonden. Achteraf maar goed ook. Het werd direct onderzocht en een paar uurtjes later stond de hotelkamer vol met leden van het team die bezorgd om het hoekje kwamen kijken en een doos vol pillen meenamen. Dankzij deze snelle actie was Deliana er de volgende dag weer een heel stuk bovenop. De Nepalese zorgzaamheid hebben we echt ervaren. Om de haverklap stond er wel iemand in onze kamer die even vroeg of het goed ging en of we genoeg aten enzovoorts.
Ook hier waren beesten aanwezig. Ons hotel was op z’n zachtst gezegd smerig (zie foto), want Marjolein had ’s nachts letterlijk een kakkerlak in haar nek lopen. Het vangen van dergelijk gespuis gaat steeds soepeler, want zonder pardon werd meneer naar buiten gezet.
Daarna werd de reis vervolgd naar de volgende plaats. Wij stonden stipt op afgesproken tijd klaar. We bleken echter in gezelschap van echte theeleuten te zijn. Wat houdt dit in? Voor vertrek moet men toch echt eerst Nepalese thee gedronken hebben. Daar blijft het niet bij. Wij dachten daarna: nu gaat de reis beginnen. Maar na nog geen vijf minuten stopten we: tijd voor een maaltijd. Vervolgens: na driekwartier, jawel theepauze. Vaste gespreksonderwerpen tijdens de reis: een Nepalese man voor Marjolein, waar men haar met alle plezier aan wil helpen (excuus dat haar ouders niet zo lang zonder haar kunnen, werd van tafel gepraat). Ook de bestemming van Deliana’s huwelijksreis werd door hun vastgelegd en verder wil men ons zien dansen. In Nepal wordt bij elk feest gedanst.
Tijdens de reis wijzigde de bestemming nog en werd de reis toch even heel spannend. Men zou via India gaan om daar in een ziekenhuis leprapatiënten te zoeken die gratis geopereerd wilden worden in Anandaban. Wij hadden echter geen visum voor India, maar de mannen zouden ons wel langs de douane krijgen. Wel moesten we in het midden van de bus gaan zitten, zodat onze huidskleur minder opviel en we er daardoor niet uitgepikt zouden worden. Natuurlijk, precies voor het douanehuisje stonden we een kwartier in de file. Nadat we toch zonder problemen passeerden, kregen we een rondleiding in en rond het ziekenhuis in India. Bij het ziekenhuis was een heel dorpje waarin leprapatiënten konden wonen en werken, zodat ze in hun eigen levensonderhoud konden voorzien. Het bleek, tot onze grote verbazing, dat echt geen één patiënt geopereerd wilde worden. Patiënten vinden het niet nodig om aan hun gehandicapte handen of voeten geholpen te worden of zijn bang voor de operatie. Nadat we India verlaten hadden en teruggekeerd in Nepal, hoorden we dat het een gevaarlijke onderneming was geweest. In het Indiase ziekenhuis had het team te horen gekregen dat er grote problemen ontstaan wanneer de douane ons eruit haalt. Gelukkig vertelde men dit ons toen we weer terug waren op Nepalese bodem.
Na een nacht in een beter hotel, hoewel inclusief hagedissenjacht, waar Deliana zelfs fanatiek deel aan nam, volgde een mooie dag in de kliniek. Wat hebben we veel gezien en wat zijn er veel patiënten behandeld! De artsen, verpleegkundigen en al het andere personeel doen echt mooi werk. Het consult is gratis voor de patiënten. Niet alleen leprapatiënten, ook huidziekten en andere aandoeningen kwamen veel voor. We werden aangemoedigd om foto’s te maken, ook met het team.
Na een reis van 10 uur en 300 km waren we weer terug in Anandaban, waar we ook weer heel blij mee waren! Onderweg hebben we verschillende bussen en vrachtwagens in de berm zien liggen.
Terug in Anandaban bleek dat iedereen al weer wist dat Deliana ziek was geweest en dat we zonder visum de Indiase grens waren gepasseerd. Weer een stukje Nepalese cultuur!
We hebben veel beleefd, we hebben genoten en zijn dankbaar terug te zijn!

Liefs Marjolein & Deliana

• 04 November 2014 - 16:14

Wendy (Leprazending):

Hallo Deliana en Marjolein,
    De andere kant van de wereld is letterlijk een heel andere wereld, hè?! Jullie maken - voor ons - bijzondere dingen mee en ik vind het geweldig om te lezen hoe goed jullie daarmee kunnen omgaan!
    Ik zou zo'n actie als zonder visum India ingaan niet herhalen, als ik julie was. Het kan grote gevolgen of vervelende consequenties hebben voor jullie, maar ook voor Leprazending. Maar goed, dat wisten jullie natuurlijk niet.
    Hartelijke groet van ons allemaal!

• 04 November 2014 - 20:40

Aly Siemerink:

Hallo Marjolein en Deliana.
    Wat een avonturen maken jullie mee, een ervaring om nooit meer te vergeten.
    Erg mooi om jullie verslag te lezen, jullie kunnen echt beeldend schrijven, we zien het zo voor ons.
    Anders hebben we altijd nog de foto's. Bah die wc en die vreselijke hagedissen.

Gelukkig is alles goed gegaan bij de Indiase grens en zijn jullie weer op "veilige" grond.
    We hopen snel weer van jullie te horen en wensen jullie Gods zegen toe.
    Veel liefs van Wim en Aly Siemerink

• 06 November 2014 - 00:08

Jan Siemerink:

Hallo dames,

Complimenten hoe jullie de verhalen schrijven. Beeldend; je kunt er (bijna) een voorstelling van maken van wat jullie doen (beestenjacht etc) of hoe jullie reageren. Ga hier vooral mee door. Ik weet niet of jullie dit kunnen zien, maar inmiddels is jullie blog al 1750 (!!) bekeken. Dus veel volgers / belangstellenden die jullie escapades volgen. Blijkbaar voelen jullie je daar inmiddels aardig thuis en reageren jullie in Nepal net zo "ondeugend" als thuis gezien de reacties van de "omes".

Een reis door Nepal met een uitstapje naar India is natuurlijk wel heel bijzonder. Heel veel gezien en mee gemaakt. Achteraf, nadat alles goed is gegaan, leuk om over te vertellen. Misschien moeten jullie die theedrinkende kwebbelende mannetjes toch maar duidelijk maken dat ze (in India) met jullie een onverantwoord risico hebben genomen en dit niet weer moeten doen wanneer er weer nieuwe stagiairs komen. Inderdaad dankbaar dat jullie weer veilig terug zijn op de "basis". Ook dat Deliana weer snel en voorspoedig mocht herstellen. Blijkbaar waren toen de "klets-omes" wel heel attent en bezorgd !!
    Binnenkort nog even weer een keer een cake bakken voor de omes en dan kunnen / willen ze misschien nog even een kacheltje regelen in het huisje zodat het hier ook wat aangenamer wordt. De heren even een beetje omkopen......

Blij dat de wifi nu (weer) is geregeld; maakt de communicatie makkelijker en kunnen wij beter op de hoogte blijven van jullie avonturen. Hier zal wel een klein stukje van in het stageverslag komen; voor de rest denk ik dat jullie voldoende stof (ziektebeelden etc) hebben om in het verslag te kunnen verwerken.

In Rijssen gaat verder alles goed. De dvd-presentatie van het rijssens mannenkoor is geweest. De 1e exemplaren zijn uitgereikt aan de burgemeester en aan Annie Schreijer-Pierik. Zij is lid van het Europees Parlement; ter gelegenheid van de ontvangst van de 1e dvd heeft zij het rmk uitgenodigd om naar Brussel of Straatsburg te komen. Heel bijzonder.

Succes bij alle werkzaamheden en veel plezier met de "thee-leutende klets-omes". NB Marjolein, kletsen deze nog meer dan jou .....?

Groeten,
    Jan Siemerink

• 07 November 2014 - 10:04

Gerda Visscher:

Lieve Marjolein en Deliana,

Wat was ik maandag (3 nov) dankbaar en blij, dat ik een sms kreeg met het bericht, dat jullie weer veilig in Anandaban waren. Na het lezen van bovenstaand bericht helemaal!!! Ik moest denken aan Psalm 135 vers 3.

Bij het lezen van de vele tussenstops moest ik wel een beetje grinniken Deliana. Dat ben jij in de zomervakanties wel anders gewend. Een huwelijksreis is dus ook al besproken: hopelijk geen ranzige hotelletjes. Misschien kunnen de ouders van Marjolein de omes t.z.t. overtuigen, dat ze haar graag in Nederland houden.

Heel fijn dat er weer beter contact mogelijk is! Ook hier krijgen wij héél veel lovende reacties over het feit, dat jullie zo beeldend kunnen schrijven en het een genot is om jullie berichten te lezen.

Een goede tijd daar verder. Doe voorzichtig en nog heel veel goede raadgevingen....... en een hartelijke groet voor jullie alle twee.

• 08 November 2014 - 14:30

Oma En Opa:

Hallo Dames
    Gelukkig zijn jullie weer behoudens terug gekomen pas maargoed op niet weer doen
    Maar al met al maken jullie heel veel mee allemaal even mooi en interesant
    Allemaal lovende woorden over lullie verslagen prachtig ga zo door
    wij genieten er van gelukkig is Deliana ook beter
    Marjolein praat er maar lustig op los dan krijg je veel voor elkaar ha,ha
    Hopelijk veel Zegen op jullie werk en nog veel plezier

Liefs van opa en Oma

• 13 November 2014 - 20:12

Marlies:

Heeeee meiden,
    Wat een gave verhalen zeg!
    Echt bijzonder wat jullie allemaal meemaken.
    Ik vind het heel dapper van jullie!
    Haha, met al die enge beesten in de buurt! ;)
    Het lijkt me leuk jullie verhalen te horen als ik jullie hopelijk weer zie in Ede.
    Nog een fijne tijd daar!
    Heel veel succes en zegen!
    Liefs Marlies