Eerste echte stageweek - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Deliana en Marjolein - WaarBenJij.nu Eerste echte stageweek - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Deliana en Marjolein - WaarBenJij.nu

Eerste echte stageweek

Door: Marjolein & Deliana

Blijf op de hoogte en volg Deliana en Marjolein

17 Oktober 2014 | Nepal, Kathmandu

Dag allemaal!!

Na een week eindelijk weer een blog van ons.
We zijn weer een week aan ervaringen rijker.
Vorige week zaterdag zijn we naar Kathmandu geweest om inkopen te doen en onze weg te vinden in de stad. Een Nederlandse student, die op stage is in Kathmandu voor pedagogiek, heeft ons op sleeptouw genomen. Onze rit naar Kathmandu was al een belevenis voor ons. Veel getoeter, vlak voor de bocht inhalen, gaten in de weg, honden die de straat zonder op of om te kijken oversteken en veel stof. Onze eerste kennismaking met Kathmandu. We moeten zeggen dat we onze ogen hebben uitgekeken. We vielen van de ene verbazing in de andere verbazing toen we erachter kwamen dat in Kathmandu vrijwel alles wel te verkrijgen is. Zelfs een heerlijke kop cappuccino, bruin brood, Zeeuwse bolussen (althans lijkt erop), fruit en groente is allemaal te verkrijgen. Afdingen was nog lastig, omdat we er té westers uitzagen. Maar ook dat is enigszins opgelost, nu we een koerta (= lang shirt) hebben laten maken. De volgende keer Kathmandu gaan we proberen of ons dat helpt bij het afdingen.
Onze stagedagen waren afwisselend. Deliana ging maandag al direct van de chirurgische afdeling naar de Operatie kamer en zag hoe een gebroken arm werd gezet en hoe spieren in de voet van een lepra patiënt werden omgelegd zodat hij weer zou kunnen lopen. Marjolein volgde dinsdag en zag een voetamputatie.
Een zuster in het ziekenhuis heeft een heel rooster voor ons gemaakt, zodat we op alle afdelingen ingepland staan. Dit vinden we echt ontzettend leuk, omdat we zo een breed beeld krijgen van de gezondheidszorg hier en hoe het ziekenhuis is georganiseerd.
De eerste wonden hebben we verzorgd. Dit gaat zo heel anders dan in Nederland. Nederland: kasten vol met wondmateriaal, je weet je geen raad welke je moet kiezen. Nepal: wattenbollen, gazen en verband zijn de middelen waar je het mee moet doen. Als het enigszins kan wordt het verband niet vastgezet met tape, maar wordt het vastgeknoopt om tape te sparen. Moet een infuus snel inlopen, omdat een patiënt een te lage bloeddruk heeft? In Nederland wordt de infuuspomp op een hoge stand gezet. In Nepal wordt de bloeddrukband om de infuuszak gebonden en flink opgepompt. En of de infuusvloeistof dan snel inloopt! Ja, je leert hier creatief denken!
Deze week hebben we ook 2 keer geluncht met al het ziekenhuis personeel. Tijdens één lunch werd gevierd dat mensen met pensioen gingen en werd afscheid genomen van verpleegkundigen die verder gaan studeren. Daarnaast was er een lunch om een feesttijd in Nepal af te sluiten. In het ziekenhuis werken zowel Hindoes als christenen. Het betrof een feest voor de Hindoes. Dit feest was al afgelopen, maar als soort afsluiting organiseren de mensen die Hindoe zijn een lunch voor al het personeel van het ziekenhuis. De christenen organiseren op hun beurt maaltijden bij christelijke feestgelegenheden. De maaltijden bestaan altijd uit Daal Bhaat Tarkari en vlees. Vlees wordt gezien als luxe en feestelijkheid en je wordt echt geacht hier wat van te nemen. Het lijkt erop of het eten hier met de dag pittiger wordt, maar tot nu toe slaan we ons er nog dapper doorheen.
Deliana is woensdag ook meegeweest naar Patan Hospital. Dit is een ziekenhuis in Kathmandu. Een bus met personeel van het Anandaban ziekenhuis gaat elke woensdag naar dit ziekenhuis om Lepra patiënten te behandelen of op te sporen. Dit gebeurt niet in het ziekenhuis in Kathmandu, omdat ons ziekenhuis hierin is gespecialiseerd. Mensen met lepra kunnen dan komen als zij klachten hebben en krijgen dan zorg. Ook mensen die denken dat ze lepra hebben, komen naar het ziekenhuis en worden onderzocht. Leprazorg is gratis. Als het nodig is dat patiënten opgenomen worden, worden ze in de bus meegenomen naar Anandaban en komen daar op de lepra afdeling terecht.
Op de chirurgische afdeling is er elke dag wel werk te doen, maar op de interne afdeling waar Marjolein stage loopt was het deze week erg rustig. Dit is ook in verband met de feesttijd in Nepal. Als het feesttijd is, is dat te merken aan het aantal patiënten.
Elke donderdagavond is er een Bijbelstudie op de campus. Hier zijn wij gisteren ook heen geweest. Ook al konden we meer dan de helft niet verstaan, het is goed om te zien dat christenen hier op dezelfde wijze over de Bijbel nadenken als in Nederland.
In overleg met de kok mogen we af en toe gebruik maken van zijn keuken en we zijn alle ingrediënten aan het verzamelen om dit weekend een overheerlijke Hollandse cake te bakken. Van harte uitgenodigd om te komen proeven ;).

Liefs,
Marjolein&Deliana

• 17 Oktober 2014 - 15:27

Wim Siemerink:

Geweldig Deliana en Marjolein, wat jullie deze week hebben meegemaakt. Dat is wat anders dan een stage in pak em beet het Gelre ziekenhuis in Apeldoorn.
    Dan ben je alleen gefixeerd op de medische handelingen, maar hier heb je ook te maken met een totaal andere cultuur; andere eetgewoonten enz.
    Maar als ik het zo lees, dan gaat het jullie tot nu toe goed. Heel veel succes de komende week en wij wensen jullie Gods zegen toe met alle uitdagingen die jullie tegen komen.

groeten van Wim en Aly Siemerink

• 17 Oktober 2014 - 19:45

Gerda Visscher:

Ha Marjolein en Deliana, hartelijk dank voor de uitnodiging. Wat zou ik dat graag willen zeg: jullie baksel met eigen ogen zien en proeven! 'k Heb ook echt het gevoel, dat jullie al een hele tijd weg zijn. Ondertussen troost ik mezelf steeds maar met de gedachte, dat het aftellen begonnen is. Heel erg fijn, dat jullie weer een bericht geplaatst hebben, zodat wij een klein beetje een voorstelling krijgen over het reilen en zeilen daar. De geplaatste foto's helpen daarbij.
    Echt knap hoe jullie je weten aan te passen in zo'n korte tijd! Al het nodige toegewenst, vooral bij de minder mooie kanten van jullie stage en de hartelijke groeten voor jullie van heel veel meelevende mensen hier in Woudenberg en omgeving.

• 18 Oktober 2014 - 09:17

Mieke B:

Jeeeej ladies !
    Trots op jullie !
    Volgende week een verslag van een Hindoe 'bijbel' studie ???

• 18 Oktober 2014 - 11:43

Jan Siemerink:

Hallo dames, leuk om te horen/lezen dat de 1e ervaringen (nog) steeds goed zijn. Toch wel fijn dat jullie daar de beschikking hebben over wifi, zodat er regelmatig contact kan zijn via Skype, app, blog etc. Zoals de moeder van Deliana ook al schrijft zijn er hier ook veel mensen die belangstellend vragen naar jullie ervaringen in Nepal. Gelukkig kunnen wij hen meedelen dat het goed mag gaan, maar weet dat ook velen jullie blog lezen. Dus blijf dit volhouden. Op deze manier is het ook leuk om te lezen hoe de mensen daar leven en werken en vooral de gastvrijheid van deze mensen. Kunnen wij, maar ook in Nederland denk ik nog iets van leren. Jullie worden als "vreemden", door voor jullie nog onbekende mensen, uitgenodigd om iets te eten of te drinken. Bijzondere ervaring, maar wel leuk.
    Ik geloof dat het nieuws al wel is doorgekomen in Nepal, maar zoals het er nu naar uit ziet hopen wij jullie in december nog te bezoeken en de kerstdagen daar te zijn. Dus dames bereid je maar vast voor....; PS de boodschappenlijst mag niet te groot worden van wat wij allemaal mee moeten nemen.
    Ga vooral door met deze leuke manier van schrijven / verslaglegging over jullie ervaringen. Wordt met grote belangstelling gevolgd. Groeten

• 18 Oktober 2014 - 12:03

Marlies:

Hoi dames,

Ik heb weer genoten van het reisverslag. Echt fantastisch om te lezen dat jullie het leuk hebben in Nepal. Haha en dat pittige eten ;-) Ik zou dat geen straf vinden geloof ik. Ik zou ook heel graag de cake komen proeven. Helaas is dat niet mogelijk.
    Ik ben ook erg blij weer wat van jullie te horen, omdat er in het nieuws berichten waren over doden door sneeuwstorm en lawines in Nepal. Nou had ik al opgezocht of dat bij jullie in de buurt was en zelf de conclusie al getrokken dat dat zeer waarschijnlijk niet zo was, maar toch!
    Hier in Nederland gaat het goed. Vanavond gaan we naar de verjaardag van o. Eduard en t. Herma. Opa is deze week een dag ziek geweest, maar achteraf viel het gelukkig mee en was hij donderdag alweer op de been.
    Het is nu lekker weer hier, echt mooi najaarsweer. De was kan in ieder geval lekker buiten drogen.
    Hoe gaat het eigenlijk met jullie was? En hoe is het met de spinnen?
    Nou, geniet ervan!! Ik kijk nu alweer uit naar jullie volgende verslag.
    Liefs, Marlies

• 18 Oktober 2014 - 13:52

Deliana En Marjolein :

Haaa allen,
    Wat een positieve reacties!
    Wij hebben via familie gehoord van de sneeuwstormen en mensen die zijn omgekomen in Nepal. Hier hebben wij 2 dagen aan één stuk regen en onweer gehad. Wat waren we blij dat dat over was en dankbaar dat alles is goed gegaan! Helemaal nu we horen dat op andere plaatsen in Nepal de situatie levensbedreigend is geweest.
    Tante Marlies: onze was doen we met de hand. Tja, het wordt er wel wat geel van, want het water hier ziet geel en we denken wel 3x na voordat we iets in de was doen, maar verder gaat het prima. We hebben een grote zolder waar we was op kunnen hangen, dat is ook echt fijn!
    Spinnen hebben we alleen nog buitenshuis gezien ;). We hebben in het gasthuis horren voor de ramen, dus dat is heeeerlijk veilig :D.
    We hebben al wel kennisgemaakt met hurktoiletten, maar ook daar valt overheen te komen :P.
    Tot de volgende keer!
    Liefs!

• 18 Oktober 2014 - 13:54

Joline:

Ha lieve Deliana en Marjolein,
    Ik heb gisteren ergens in de trein jullie blog al gelezen; maar m'n telefoon werkte niet mee om ook even een berichtje te posten.
    Vandaar :) Ik geniet elke keer weer van jullie verhalen omdat het gewoon voelt alsof ik daar ook weer even loop. M'n gedachten gaan regelmatig terug naar vorig jaar, toen ik zelf deze dingen kon meemaken.

Wat ontzettend mooi dat jullie zo genieten! Blijven doen hoor!

En ik lees dat jullie Nederlands bezoek gaan krijgen in December. Hoe geweldig! Laat je lekker verwennen met Kaas, chocola, gevulde speculaas, hagelslag, snoepjes... :) Die ouders van Marjolein nemen gewoon maar wat minder kleding mee ;-) Want Nederlands eten is veel meer waard :P

Ik heb zin om snel weer een keer met jullie te praten over Skype (of hebben jullie het druk met alle Skype-afspraken?).

Liefs, Joline

• 21 Oktober 2014 - 13:22

Jacco:

Goed verhaal!
    Succes met werken! En natuurlijk genieten van alle ervaringen en dingen die jullie tegenkomen.

• 22 Oktober 2014 - 17:07

Janneke Kempe:

Hallo dames,

Wat zien je wat wereld en dit is nog maar het begin.
    Prachtig mooie ervaring.
    Heel veel succes, blijf jullie nog volgen.

Groetjes uit Enter,

Janneke

• 25 Oktober 2014 - 00:34

Annesophie:

Oeeeeh meiden ik ben gewoon een beetje trots op jullie als ik dit allemaal lees. Word er echt blij van. Jullie slaan je er zo goed doorheen he! Geweldigg! Geniet eraan van zo hard als je kan!

• 26 Oktober 2014 - 11:33

Wilma Lubbers:

Hallo Marjolein en Deliana,
    Marjolein, weet je nog wie ik ben?? Ik volg jullie op jullie geweldige stage. Wat een ervaringen doen jullie op. Je moeder en ik praten altijd over jullie. Wat fijn dat je over een poosje Rijssenaren op bezoek krijgt.
    Ik ken Deliana niet, maar ik wens jullie alle twee heel veel succes daar in het verre Nepal.

Groetjes uit Rijssen, en TAKE GOOD CARE!!!!

Wilma

• 01 November 2014 - 23:34

H V D Weerd:

Deliana wat mooi dat jullie dit doen , en zo wat mogen proeven van het alledaagse leven daar en dan ook samen bijbel studie God is aan tijd nog plaats gebonden en jouw Johan was bij ons met de bijbelstudie en we dachten na over Wat doet de prediking met jou. We hopen verder op een goede tijd voor jullie en zo weer een behouden thuiskomst m Hgr ( oud) H V D Weerd